Velg en side

Gamifisering – spillpsykologi for moderne tjenester

Når foreldre eller lærere vil ha barna til å gjøre noe de kanskje ikke vil, er det mottoet «gjør det til en lek» som redder dagen gang på gang. Vil du ikke støvsuge stua? Lat som om du er på spøkelsesjakt. Kanskje dette er en metode du fremdeles bruker aktivt for å få kjedelige ting enklere. Men å gjøre en oppgave til en lek kan også brukes på helt andre måter. Gamifisering, eller spillifisering, er et relativt nytt uttrykk, som tar for seg bruk av denne typen psykologi.

Spill i spill på casino og spillkonsoll

For å forklare nærmere og definere metodene er det nyttig å se på hvordan gamifisering brukes på spillplattformer i seg selv. Gamifisering på nettcasino, for eksempel, er ikke å late som du spiller når du egentlig spiller (så klart). Det er et sett med insentiver som gjør at alt du foretar på casinoet utenom spillet i seg selv blir til et spill. Mange nye norske casino på nett tar i bruk denne typen metaspill for å gjøre opplevelsen av å spille på casinoet til noe mer enn bare hopping fra en spilleautomat til en annen.

Rent praktisk sett kan dette bety at du har en egen figur, som i et rollespill, som oppgraderes når du vinner. Dermed får spillerne noe å se fram til utover den øyeblikkelige gleden en spilleautomat eller et kortspill gir.

De fleste andre typer spill har også former for gamifisering. Konsoller som Xbox og Playstation har begge et trofésystem – eller «achievements» som er koblet til brukerprofilen spillerne logger inn med. Nylig fikk Hakan Karem en verdensrekord for sin innsats i Playstations «achievements», som viser hvor spennende disse troféene kan bli for spillere.

Det er ikke alltid troféer fungerer så bra derimot. Google Play Games, som gjør denne typen gamifisering på Android for mobilspill, har ikke slått an i særlig stor grad.

Konkurranse i sosiale media

Bruken i spillsammenheng viser at gamifisering har mindre å gjøre med måten vi vanligvis tenker på spill – spesifikke oppgaver relatert til hvert spill, som å få Tetrisbitene til å passe eller få Mario til å vinne over Bowser – og mer med selve kjernen av hva spill er: Selvrealisering, konkurranse, sosialisering, samarbeid og belønning, for eksempel. I sosiale media er det spesielt sosialisering og hevdelse som blir belønnet.

Tilbake i MySpace sin glanstid, var det stor status å ha mange virtuelle venner, selv om dette ikke var noe nytt på den plattformen. I dag er det vanligere at «liker»-klikk er det som får mest oppmerksomhet som gamifiseringselement. I ekstreme tilfeller og satt på spissen, kan behovet for belønning i form av likerklikk overgå behovet for selvrealisering – brukere som skaper innhold helt utenfor deres egne interesser.

Snapchat, som har flere yngre brukere, har flere gamifiseringselementer som skaper engasjement på nye måter. En «snapstreak» betyr å sende en «snap» (innholdsformen på Snapchat) hver dag i en lengre periode, og kan være det viktigste for populariteten til brukerne. Det har også blitt kritisert for å være ekstremt avhengighetsdannende, men har ikke vært involvert i noen (offentlige) saker der det har vært påpekt skade som følge av gamifiseringen.

Dystopisk gamifisering

Selv om mange har sett på gamifisering i Snapchat med et kritisk blikk, har «snapstreaks» også blitt en måte å minne venner på å kommunisere med hverandre hver dag. Likerklikk er stort sett brukt som en funksjon der du kan vise deg enig med Facebook-innhold du kanskje ikke har en kommentar til, som bilder av familiemedlemmer. Men utover avhengighetsproblemene er det også noen virkelig dystopiske måter gamifisering kan bli brukt på.

Ikke overraskende er det Kinas overvåkningssamfunn som kommer med det mest dystre blikket på en potensiell fremtid. Det har i noen år nå kommet nyheter om at de er på vei til å realisere en måte å gamifisere lojalitet til landet, og bruke dataene fra tjenesten som en måler for hvor «gode» borgere er.

Se for deg en hverdag der måten du bruker sosiale media på, hva du deler og liker, hva du kjøper fra en nettbutikk osv., bestemmer hvor stort lån du kan få eller hvordan du blir behandlet av rettssystemet. Men heldigvis har systemet så langt ikke blitt tatt i bruk (så vidt vi på utsiden vet).