Velg en side

Hvordan kan E-sport bli en integrert del av online kasinoer?

E-sport eller profesjonelle dataspill-konkurranser har opplevd en eksplosiv vekst de siste årene og bransjen har en forventet tilskuerbase på hele 650 millioner seere globalt. Den anerkjente investeringsbanken Goldman Sachs har estimert at e-sport vil omsette for hele tre milliarder USD innen 2022, noe som er en tredobling av omsetning fra 2018. Dette viser hvilken enorm vekst bransjen opplever, og stadig flere oppdager attraktive linker mellom kasinospill på nett og E-sport-bransjen. 

Så hvordan kan E-sport bli en integrert del av tilbudet hos kasinoer på nett? – Det skal vi se litt nærmere på i denne artikkelen. 

E-sport som konkurranseplattform 

E-sport oppnår stadig høyere popularitet i en voksende demografi, noe som gjør det til en attraktiv plattform både for odds og markedsføring. Dette har gjort at stadig flere både fysiske og Online kasinoer har kommet på markedet ved å tilby både turneringer og odds på kampene som foregår i E-sport. 

Det som tidligere var et nisjemarked for spesielt interesserte gamere har nå blitt et verdensomspennende fenomen som stadig fanger oppmerksomheten til nye seere. Det er derfor forventet at online casinoer i Norge som åpner opp for odds og turneringer rettet mot E-sport vil se en økt omsetning og strategisk posisjonering for et framtidsrettet marked.  Regulering av E-sport har så vidt begynt i det små og det er forventet at dette vil fortsette etterhvert som sporten får stadig høyere popularitet og kjente aktører stiller med egne lag i konkurransene. 

På lik linje med andre sporter tiltrekker E-sport seg et massivt antall seere, men hvor tradisjonell sport har vært avhengig av en arena hvor spillet skal foregå, så har E-sport hatt fordelen av at alt foregår digitalt. Det kan derfor enkelt strømmes til et globalt marked.  Vi ser stadig flere aktører tilby odds på E-sport i Norge og vi forventer å se en økt integrasjon av plattformer som Twitch opp mot de store aktørene og i tiden som kommer. Dette vil gjøre at spillerne på lik linje som andre store sportsarrangementer vil kunne følge med på at proffene spiller live og gi økt grunnlag for odds. 

Aktiv rolle i utviklingen av plattformene

Spillselskapene er kjent for å ta aktive roller i utviklingen av nye markeder og det er stor spenning til om E-sport også vil være en slik plattform. Vi forventer å se en økt andel spillselskaper tilby egne turneringer gjennom plattformene sine, men også ta aktiv deltagelse gjennom f.eks. sponsoravtaler rettet mot de største lagene. Dette vil gi markedsføringsverdi både for lagene og nettspill-aktørene, samt sette et profesjonelt preg på e-sport. 

Blant unge i dag er E-sports likestilt med tradisjonelle sportsgrener og fanskaren til de største lagene kan sidestilles med f.eks. fotballfans. Dette gjør det til et svært lukrativt marked for kasinoer på nett som er fremtidsrettet og tilgangen på potensielle nye spillere er tilsvarende ubegrenset. Det finnes et fåtall etablerte aktører innen e-sports i dag og vi forventer at dette vil øke etterhvert som odds og turneringer arrangert fra kasinoer på nett vil bli oppfattet som et stadig mer lukrativ forretningsområde. 

Integrering av pengespill i Gaming

Det er stadig flere populære spill på nett som utforsker muligheten for å tilpasse seg Online Casino segmentet og E-sports. Det populære kortspillet HeartStone lansert av Blizzard Entertainment settes to spillere mot hverandre i et tradisjonelt kortspill. Denne typen spill viser potensiale for videre utvikling innen e-sport hvor det kan bli aktuelt å spille om penger på lik linje som Poker og andre tradisjonelle pengespill. 

Stadig flere spill øker fokuset sitt fra et singel-spiller perspektiv til at konkurranse og flerspiller-funksjoner får store deler av spillets fokus. Dette er kjente spill serier som Call of Duty, Counter-Strike, Dota og Leage of Legends. Unge spillere satser tungt for å bli best i sitt spill og investeres i avanserte spill PCer. Disse er også ledende titler innen E-sport, men i et lite utviklet marked er det fortsatt stort potensiale for integrering mellom online casino og disse populære spillene. 

Vi forventer å se at etterhvert som Gaming og E-sport stadig retter fokuset mer mot konkurranser med flere spillere på et profesjonelt nivå, så vil også betting på nett få en stadig mer integrert plass i disse spillene. Det som tidligere ble sett på som en fritidssyssel for tenåringer har blitt langt mer akseptert etterhvert som videospill generasjonen har blitt voksne og dataspill har utviklet seg fra gutterommet til globale arenaer. 

Markedet for strømmetjenester rettet mot E-sport er dominert av aktører som Youtube og Twitch og vi forventet at på lik linje med andre sports rettigheter vil det fremover bli økt konkurranse om å kringkaste store internasjonale konkurranser i E-sportsegmentet. Det vil da bli attraktivt for nettkasinoer å sikre seg rettigheter for denne sporten på lik linje med andre sportsgrener. Det er i dag få etablerte nettkasinoer som fokuserer på E-sport og vi forventer at de som tar en dominerende posisjon tidlig fort vil bli den dominante faktoren også i fremtiden.