De siste 20 årene med gaming har utvilsomt stått fram som de mest innholdsrike som noen gang har vært i sjangeren. Med enorme framskritt i teknologi, er verden nå full av muligheter som tidligere virket som sci-fi.
Utviklingen fortsetter i rivende tempo for hver nye konsoll som kommer, og for hver eneste nye hardware-komponent som lages. Den nye teknologien gir seg også utslag i nye spill, nye konsepter og nye måter å spille på. Vi skal se på fem eksempler fra de siste 20 årene, hvorfor disse er spesielle og hvilken påvirkning de hadde på resten av gamingverdenen.
PUBG: Battle Royale-sjangeren – 2017
De første par dagene etter lanseringen av PlayerUnknowns Battlegrounds, da det fortsatt var en mod for ARMA 3, ble spillet hyllet av mange, men nådde likevel ikke ut til massene. Da det ble lansert som et eget spill i 2017, derimot, nådde spillet raskt ut til hele verden.
På sitt høyeste hadde PUBG over 3,2 millioner spillere på samme tid, ifølge de offisielle Steam-statistikkene. Spillet tapte til slutt popularitetskonkurransen mot Fortnite, men det er ingen tvil om at sjangeren startet med PUBG.
DOTA: MOBA-spill – 2004
Dette er enda et spill som startet som en mod. Defence of the Ancients ble opprinnelig laget som en mod til Warcraft 3 av fansen. Når det etter hvert viste seg å være mer populært enn hovedspillet, kjøpte Valve til slutt rettighetene for å lage oppfølgeren.
Moderne DOTA 2 er for øyeblikket den mest populære eSporten gjennom tidene, noe som vises tydelig i den årlige turneringen The International. Ifølge DOTA 2 Prize Pool Tracker (som holder oversikt over premiepottene i de forskjellige turneringene) ble det delt ut over $32 millioner i premiepenger bare i 2019. Tallet har bare vokst år for år siden 2014.
Casinospilling – 2008
Til tross for at det første casinoet gikk på nett i 1996 tok det over et tiår før nettcasino ble helt vanlig, og akseptert av spillerne. I dag er bransjen verdt rundt $60 milliarder, noe som viser at veksten i dette markedet har vært uten sidestykke gjennom historien. Veksten viser heller ingen tegn til å stoppe opp.
Nettbaserte pengespill, som alltid har vært populære på PC, opplevde en betydelig økning i interessen da de ble konvertert til mobilspill. Nå er spill som bingo og spilleautomater tilgjengelig for alle og enhver, med tjenester som fokuserer på omni-channel-løsninger som driver engasjement på tvers av flere plattformer.
World of Warcraft: MMORPG – 2004
World of Warcraft (WoW) var ikke det første MMORPG-spillet (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game), men det var spillet som gjorde MMORGP-spill synlig for verden. På sitt beste i 2012 kunne WoW skryte av enorme 12 millioner abonnenter, noe som tjente inn $180 millioner hver måned bare i abonnementsgebyrer til Blizzard.
Selv i dag er WoW populært, og mange andre MMO-spill låner idéer fra Warcraft den dag i dag. Spillet har kanskje ikke den samme prestisjen som det en gang hadde, men det er liten tvil om at Warcraft er spillet med mest innflytelse på MMO-sjangeren i spillhistorien.
Minecraft: kreativ spilling – 2009
Når det kommer til kreativ spilling er det ingen som er i nærheten av å utfordre Minecraft på toppen. Spillet lånte en idé fra et spill kalt Infiniminer, men Minecraft tok det til et nytt nivå og samler nå folk fra alle aldersgrupper i jakten på å temme og dominere sine kreative verdener. Minecraft tilbyr nesten uendelig antall muligheter, med både en grunnpakke og en pakke med støtte for mods. Ifølge litt grunnleggende matte er det totale hypotetiske arealet i en Minecraft-verden omtrent like stor som 8 ganger jordens overflate.
Med tanke på størrelsen av dagens gamingbransje vil disse 5 eksemplene bare skrape litt i overflaten på alt som finnes der ut. Likevel, hvis du har spilt noen digitale spill de siste 20 årene, er sjansen stor for at noe du har spilt har vært påvirket av spillene på denne listen. Påvirkningen vil nok vises i mange år framover.